287
Dictatus Papae został napisany przez papieża Grzegorza VII w 1075 r. Była to odręczna notatka nie przeznaczona do szerszej publikacji. Jest to element średniowiecznej walki o inwestyturę pomiędzy papieżami, a cesarzami niemieckimi. Można powiedzieć, iż dokument ten przedstawia tezy cezaropapizmu. Tekst zawiera 27 punktów:
- Kościół Rzymski przez samego Boga został założony.
- Tylko sam biskup rzymski może być prawnie nazwany biskupem powszechnym.
- Tylko on sam może biskupów składać z godności lub do nich przywracać
- Legat jego przewodniczy wszystkim biskupom na synodzie, nawet gdy jest niższy stopniem i może na nich wydać wyrok złożenia z godności.
- Nieobecnych może papież składać z godności.
- Z obłożonymi przez niego klątwą nie wolno przebywać w jednym domu.
- Jedynie jemu samemu wolno, stosownie do wymagań czasu, nowe prawa wydawać, nowe gminy zakładać, ze zgromadzenia kanoników tworzyć opactwo, z drugiej strony dzielić bogate biskupstwo a ubogie łączyć.
- On sam tylko może używać insygniów cesarskich.
- Tylko papieża stopy całować mają wszyscy książęta.
- Jego jednego imię ma być wspominane w modlitwach kościelnych.
- Ten jeden jedyny jest tytuł [tj. papież] na świecie.
- Jemu wolno władcami rozporządzać (a więc i cesarzy z tronu składać).
- Jemu wolno w razie potrzeby biskupów z miejsca na miejsce przenosić.
- W całym Kościele wolno mu duchownych mianować, gdzie by chciał.
- Mianowany przezeń [duchowny] może być przełożonym innego kościoła, ale nie może pełnić służby wojskowej i nie może od żadnego biskupa przyjmować urzędu wyższego stopnia.
- Żaden synod nie może bez jego rozkazu nazywać się powszechnym.
- Żaden przepis prawny i żadna księga kanonów [tj. praw kościelnych] nie ma mieć ważności bez jego woli.
- Orzeczenie jego przez nikogo nie może być zaczepione, on sam zaś może unieważniać [tj. orzeczenia] wszystkich innych.
- Przez nikogo nie może być on sądzony.
- Nikomu nie wolno skazywać apelującego do stolicy apostolskiej.
- Ważniejsze sprawy każdego kościoła mają być jej przedkładane.
- Kościół rzymski nigdy nie pobłądził i po wszystkie czasy, wedle świadectwa Pisma św., w żaden błąd nie popadnie.
- Biskup rzymski, jeśli kanonicznie został wybrany, dzięki zasługom św. Piotra, niewątpliwie staje się świętym, jak świadczy św. Ennodiusz, biskup pawijski, z czym zgadza się wielu Ojców świętych, jak poznać można z dekretów świętego papieża Symacha.
- Na jego zlecenie i za jego zezwoleniem wolno poddanym wnosić skargi.
- Bez zgromadzenia synodalnego może on biskupów składać z godności i na nowo przywracać.
- Nikt nie ma być uważany za katolika, kto nie zgadza się z Kościołem Rzymskim.
- On może poddanych zwalniać od wierności bezecnym
Z: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, z. 15, Walka cesarstwa z papiestwem, opracował W. Semkowicz, Kraków 1924, nr 10.